Implementatie van een vrijwilligerswerk platform: 5 essentiële stappen

Een goede implementatie is essentieel voor het verkrijgen van maximale impact. Dat geldt voor elke website of tool en zeker ook voor een (lokaal) matchingsplatform voor vrijwillige inzet en burenhulp.

Een goede technische én sociale implementatie zorgt ervoor het platform wordt gevonden en (veilig) gebruikt wordt. Zo levert het de optimale toegevoegde waarde aan de maatschappij. En dit zie je dan ook terug in ‘harde’ resultaten: gemiddeld levert de juiste implementatie 200% meer vraag, aanbod en matches op!

NLvoorelkaar werkt al sinds 2011 met een implementatie strategie. Deze scherpen we bij elke implementatie weer aan. We zijn inmiddels de 40 ruim gepasseerd! Zo ontdekten we welke vijf essentiële stappen zich in het sociale implementatie proces van een website voor vrijwillige inzet bevinden. En we leerden de succesfactoren en valkuilen per stap in de praktijk.

We delen onze learnings graag. Zo creëren we samen een samenleving waarin we elkaar makkelijker helpen!

 


Implementatie stap 1: Draagvlak en betrokkenheid creëren


Breng aan het begin van het implementatie proces in kaart wie je belangrijkste stakeholders zijn en waar je dus draagvlak en betrokkenheid wil creëren. De drie belangrijkste groepen voor de implementatie van een online marktplaats voor vrijwillige inzet en burenhulp zijn:

Afbeelding: de 5 stappen van implementatie

  • De 'eindgebruikers'. De website wordt voor en door inwoners gebouwd dus betrek ze vroegtijdig in het implementatie proces: denk bottom-up. Hoe doe je dat? Richt een klankbord groep op met daarin de belangrijkste afgevaardigden van de inwoners van je gemeente. Bijvoorbeeld: dorps-of wijkraadleden, actieve jongeren en ouderen, WMO consulenten of sociale wijkteam leden, de belangrijkste zorg- en welzijnsorganisaties. Inspraak leidt tot commitment!
  • De 'beslissers'. Houd diegenen die besloten hebben tot de aanschaf van de website betrokken bij de uitvoer en bereikte impact. Denk bijvoorbeeld aan de wethouder, beleidsmedewerkers van de gemeente, directie van de welzijnsorganisatie (klik hier voor een overzicht van de belangrijkste stakeholders voor innovatie in het sociale domein). Pak het slim aan: plan een kickoff meeting in zodat je je verhaal maar 1 keer hoeft te doen. Creëer een mailinglijst en stuur regelmatig een update: mijlpalen, mooie verhalen/ervaringen en een toegankelijke resultaten analyse.
  • De 'handjes'. Alleen ga je sneller maar samen kom je verder.. investeer tijd in het vinden van de juiste 'handjes' om je heen. Analyseer welke competenties je mist en ga werven. Tip: attitude is minstens zo belangrijk als vaardigheden.

Implementatie stap 2: Online en offline verbinden

Een online instrument zoals een platform voor vrijwillige inzet is aanvullend op de bestaande infrastructuur. Door de vorm (online) en boodschap (iets doen voor elkaar) bereik en activeer je nieuwe doelgroepen. Maar haak ook goed in op de bestaande offline processen! Denk aan sociale wijkteams, buurthulpdiensten, fysieke ontmoetingsplekken etc. Zo lever je een extra toegevoegde waarde………..

Meer lezen? Download gratis en vrijblijvend de publicatie.

Naam (verplicht)

E-mailadres (verplicht)

Gemeente (verplicht)

Meer weten over ons? Lees hier verder over ons matchingsplatform voor vrijwillige inzet en burenhulp, onze werkwijze en behaalde resultaten.